Övrigt

ÖVRIGT


Auktor System har sammanställt följande till hjälp för våra befintliga kunder i syfte att inte spilla tid på förklaringar eller kräva ställningtaganden under pågående platsbesök eller under ett supportsamtal där vi har att lösa ett specifikt problem och inget annat. Vi hänvisar till den här webbsidan och låter kunden ta del av informationen för att formulera behov och för att hålla sig uppdaterad.


Risker på lång sikt


Auktor System ser helst att våra kunder håller verktyg i yrket såväl som privat helt separerade för att göra vår tillvaro enklare, men det är upp till våra kunder hur de agerar och vilka beslut som blir tagna och därefter ta ansvaret om problem uppstår. Dock, följande är några företeelser som vi håller ögonen på och har gjort så under lång tid.


Ett problem eller risk som Auktor System påträffat i yrket är att IT-enheter p.g.a. pris och kostnader ofta fungerar både i yrket och privat. Det finns problem med det och för att undvika att själva råka illa ut så hålls yrke och privat åtskilda


A. Använder separata märkta minneskort1 och USB-stickor1

B. Använder märkta CD/DVD1 i separata CD/DVD-skivväskor

C. Använder separata lagringsenheter med dockningsenheter

D. Använder separata2 bärbara/stationära datorer och plattor


1 Vi menar att lagringstjänster och lagringsenheter bortom CD/DVD inte är beständiga dataenheter

2 'Vi önskar att mobiler i yrket och privat kunde hållas separata med det är en pris/prestandafråga



Auktor System har länge pekat på fördelarna med så kallade rutkoder1 eller digitalkoder1 som ett sätt att förenkla tillvaron. Men, nu finns det flera aber, i kvadrat, och för att undvika att råka illa ut så har vi börjat göra följande alltsedan jan. 2020


A. Använder blott rutkoder med underliggande visade länkar

B. Använder SSO2 rutkod-läs/generatorer i möjligaste mån

C. Använder rutkod-läs/generatorer med lösenordsskydd

D. Använder rutkod läs/generatorer med ålderverifikation


1 Vi menar att korrekta termen är QR-koder ('Quick Response') för att slippa problem utomlands

2 'Single Sign-On'-lösningar (SSO) erbjuder en (1) inloggning för tillgång till flera appar och tjänster



Fjärrsupport


Auktor System har kommit till insikten som IT-support, med över 35 års erfarenhet, att vi omöjligen kan vara på plats i alla lägen och situationer och arbetar i första hand för våra kunder via fjärrsupport och fjärrstyrning. Villkoret för att det här skall fungera är att våra kunder, bortom samtal, SMS och MMS, på något vis har tillgång till Internet samt att vi som IT-support på ett säkert sätt kan nå trasslande IT-enhet(er) och se problem(en) för att kunna åtgärda dem. Om kund till Auktor System, låt oss gemensamt pröva en eller flera av följande lösningar så att vi kan hjälpa Er som kund. Notera att vissa lösningar är högst tillfälliga och inte är mycket mer än en knapptryckning och ett MMS, där andra lösningar kan vara förhållandevis kostsamma och bara passa i ett klart längre prespektiv.


Appar, program och molntjänster som möjliggör skärmdelning och fjärrstyrning vid behov, där vi i PDF:er har 'steg-för-steg' instruktioner i detalj samt direkta länkar och filmklipp som hjälper våra kunder att etablera en första fjärranslutning.


A. Allmänt, mobila enheter

A1. Skärmdelning via Google Meet för Android/iPhone/iPad

A2. Skärmdelning via Telegram för Android/iPhone/iPad m.fl.


B. Apple, mobila enheter

B1. Skärmdelning via Apple FaceTime för blott iPhone/iPad

B2. Skärmdumpar via SMS/MMS för klart äldre iPhone/iPad


C. Fjärrstyrning via specialiserade hybridmolntjänster

C1. AnyDesk (budget och sparsmakat)2

C2. LogMeIn (dyrt, men omfattande)1

C3. Teamviewer (kostsamt, men flexibelt)1


D. Specifikt, stationära enheter

D1.Fjärrstyrning, Microsoft Windows Fjärranslutning (RDC)1

D2. Fjärrstyrning med Remote Desktop i Google Chrome1


1 Bevakar om lösningen i sin helhet följer 'EU-US Data Privacy Framework' per den 10 juli, 2023

2 EU-baserad lösning som i sin helhet har att följa lagar och regleringar inom EU