Kontakt

Kontakt & INFORMATION


Om ni behöver komma i kontakt med oss, pröva först med vår primära e-postadress info@auktor.se så svarar vi inom 24 timmar, om inga problem uppstår med informationen som ni tillhandahållit oss eller om vår Internet-operatör i Sverige är utsatt för attack.


  • Högstorp 260
  • SE-446 94 Skepplanda
  • info@auktor.se
  • +46 (0)70 559 58 42

Sociala Media & NÄTVERK

 

Vi använder inte populära sociala media och sociala nätverk löpande i verksamheten på grund av hoten mot professionell och personlig integritet i Sverige och i omvärlden. Men vi har konton för att hålla oss uppdaterade. I övrigt använder vi följande tjänster.

INNAN VI KONTAKTAS


I många fall är det små IT-problem som kan lösas utan att vi kontaktas och kostar Er pengar. Pröva följande för problem som vi ofta stött på under mer än 35 år i yrket.

Om en IT-enhet eller IT-komponent är ett problem

Först av allt, kontrollera att inga bakomliggande uppdateringar, antivirus-skanningar eller schemalagda säkerhetskopieringar är igång i IT-enheten. Om det saknas kunskap hur kontroll utförs, lämna IT-enheten ifred under minst en timme och se om uppkomna problem är lösta. Om uppkomna problem kvarstår, starta om IT-enheten för att se om det löser problemen. Om uppkomna problem med IT-enheten, ett tillbehör eller en specifik komponent kvarstår, kontakta egen support eller ring supporten för IT-enheten - något som är kutym under 2020-talet, alternativt kontakta försäljningsstället där IT-enheten eller komponenten är köpt för att lösa problemen - något som lär ta tid. Om uppkomna problem kvarstår, kontakta Auktor System och följ våra råd utan avsteg.

Om Internet eller en IT-tjänst är ett problem

Oftast är det problem med uppkopplingen i IT-enheten eller nyttjat WiFi som orsakas av 'digitalt skräp'. Starta om IT-enheten och se om det är problemet. Om det inte löser saken så behöver större åtgärder göras för att lösa problemet: Informera alla uppkopplade mot aktuellt WiFi att 'omstart av nätverket' sker, iakttag och respektera invändningar mot omstart, starta - i något läge - om WiFi-enheten, kontrollera med uppkopplade att WiFi återigen fungerar, vänta i fem (5) minuter för att därefter starta om egna IT-enheten med problem. Om problemet kvarstår, kontrollera om IT-tjänsten är 'nere' via sociala medier eller om Internet är problemet kontrollera med egen Internetleverantör om de har uppkopplingsproblem. Om det fortfarande är problem

kontakta Auktor System och följ våra råd utan avsteg.

I ÖVRIGT


I likhet med andra entrepenörer och företagare så finns det ofta angränsande beröringspunkter till yrket och branschen. Här nedan följer ett axplock för oss.

IT-integritet och människan

Januari 5, 2021

 

En oroande utveckling under 2010-talet var hur rättigheten till ett privatliv och personintegritet åsidosatts av egen och främmande makt till den grad att t.o.m. kommersiell reklam nu kan förutsäga vad du kommer att göra härnäst i ditt liv. I en nära framtid omvandlas risken till din merkostnad för vård, försäkringar och liknande. Auktor System ger dock inga förslag eller rekommendationer i ämnet.

IT-miljö och säkerhet

mars 29, 2021

 

Hoten mot egen IT-säkerhet har ökat lavinartat under senare 2010-tal och tidigt 2020-tal. Det finns alla skäl att ta del av råd ifrån civila myndigheter och avväga råd ifrån anstalter och institut. Om vi hamnar i en situation där alla råd kommer till korta, pröva oberoende civilrättsliga organisationer som EFF.org eller ENISA inom EU. Auktor System ger inga förslag eller rekommendationer i ämnet.

IT-miljö i hem och arbete

Januari 13, 2021


Det finns skäl att strikt skilja IT-enheter som används för nöje och rekreation mot IT-enheter för utbildning, forskning och arbete. Flertalet online spel och  annan rekreation tar sig rätten att utan vidare information kontrollera att IT-enheter följer slutanvändaravtal - per utgåva, tjänst och tillverkare. En risk som åsidosätter installerade skydd. Hör med egen IT-support om problemet.